Waardoor lawaai in de auto ontstaat

De normale bestelbus heeft als oppervlak veel vlakke plaat aan de wand, deuren en plafond die tijdens het rijden lawaai opleveren. Dit komt doordat deze vlakken gaan resoneren als de auto rijdt. Deze resonantie levert een laag dreunend geluid op.

Naast wanden, deuren en plafonds die dreunen, geldt dit zeker ook voor de bodem. Met name de wielkasten produceren extra lawaai. Dit hoor je vooral goed tijdens het rijden in de regen. Rijd je jouw bedrijfswagen zonder tussenschot dan weet je wat dit betekent:

Vermoeidheid

De geluidsdruk wordt ervaren als een gedreun en dan met name in de lage frequenties. Het zijn deze lage frequenties die maken dat het geluid zo vermoeiend is. Het gevolg is dat je na een lange rit niet fit uit de auto stapt.

Oplossing

Om het gedreun en daarmee de vermoeidheid te voorkomen kan in de bedrijfswagen anti-dreunplaat gemonteerd worden als geluidsisolatie. Dit vermindert de resonantie van het metaal. Doordat de trillingsenergie gedempt wordt, vermindert het lawaai.

Het is hierbij van belang om de juiste kwaliteit en dikte anti-dreunplaat te kiezen. Op de vloer bijvoorbeeld wordt een zwaarder type toegepast – en dan met name op de wielkasten – dan op de wanden.

Bedrijfswagen voorzien van anti-dreunplaat voordat de betimmering gemonteerd wordt

Afwerking

Omdat de anti-dreunplaat relatief dun is, kan het prima uit het zicht achter de wand- en plafondbetimmering gemonteerd worden. Er blijft zelfs nog ruimte over om gecombineerd te worden met warmte-isolatie.