Omvormers

Het inbouwen van een omvormer is noodzakelijk als je 230 Volt (V) apparatuur in de bedrijfswagen wilt gebruiken. Hierbij levert de accu of een reserveaccu 12V DC die de omvormer vervolgens omzet in de juiste spanning: 230V AC.

Welke omvormer-systeem is het meest geschikt?

Dit hangt ten eerste af van het benodigde vermogen. Daarnaast dient het in elk geval een zuivere sinus omvormer te zijn zodat de steeds gevoeliger moderne elektronische apparaten – zoals laptop en acculader – heel blijven.

Er is keuze uit twee type omvormers:


Sinusstabiele omvormer

Je wilt graag 230 V aan boord. Een lichtgewicht, veilig en praktisch systeem om je mobiel, laptop en elektrisch gereedschap op te laden of een kopje koffie te maken onderweg.

  • Afhankelijk van hoeveel je gebruikt kunnen we een lichtere omvormer en bijvoorbeeld verlichting direct op de startaccu aansluiten. We informeren wel eerst hoe intensief je de apparatuur gaat gebruiken zodat de startaccu niet te leeg getrokken wordt.
  • Bij het gebruik van hogere vermogens kunnen we een extra accusysteem aanleggen. De verbinding met de startaccu leggen we professioneel en veilig aan met voldoende dikke kabels. Ook gebruiken we voldoende zware zekeringen.
  • De installatie van de omvormer is geschikt voor euro 5 en 6 motoren.

Voordelen in vergelijking met een aggregaat

  • Geen lawaai
  • Geen stank
  • Niet slepen met brandstof
  • Geen brandstofopslag in de auto

Stroomvoorziening voor in je bus

  • Wij leveren omvormers van 12V naar 230V
  • Mogelijkheden tussen de 350 en 3000 watt
  • Ook mogelijk is een all-in-one systeem van Zeliox met een piekvermogen tot 5000 watt
  • Bovendien een accu van 200 Ah

Degelijk, veilig en duurzaam

Al onze omvormers zijn degelijk. Dit maakt dat ze duurzaam zijn en daarmee op de lange termijn ook veilig blijven. Daarnaast zijn ze representatief en flexibel naar wens op maat te leveren voor elk gevraagd vermogen.

Kenmerken van onze omvormers

  • Ten eerste zijn ze altijd gezekerd met voldoende zware zekeringen
  • Waarbij we voldoende dikke kabels gebruiken.
  • Daarnaast installeren we isolatiebewakers voor het geval je met 230V buiten het voertuig werkt
  • Ook kunnen we optioneel systeembewaking zoals een accuconditiemeter installeren
  • Altijd veilige en professionele verbinding met de startaccu
  • Alle systemen kunnen we voorzien van walstroomaansluiting. De DeFa aansluiting kunnen we vrijwel onzichtbaar aan de buitenkant van de auto plaatsen.
  • En natuurlijk altijd sinusstabiele wisselspanning

Drie verschillende omvormersystemen

Kleine omvormers tot 1200 watt

Deze kleine omvormers sluiten we rechtstreeks op de startaccu aan. Dit kan omdat ze relatief weinig vermogen van de accu trekken waardoor deze niet snel leeg zal raken. Bovendien kan je op een aantal manieren voorkomen dat de startaccu te ver leeg raakt:

  1. Een bewaker tussenbouwen die de conditie van de accu meet
  2. De aansluiting loopt via het contact of een trillingssensor zodat de omvormer alleen werkt als de motor draait
  3. Een onderspanningsbeveiliging monteren

Middelgrote omvormers van 800 tot 1600 watt

Deze middelgrote omvormers sluit je meestal niet direct op de startaccu aan omdat die te snel leeg zal raken. Om dit te voorkomen plaatsen we een tweede accu via een scheidingsrelais verbonden met de startaccu. Bij de moderne Euro 5 en 6 motoren is een aparte booster nodig als scheidingsrelais tussen beide accu’s. Het hele systeem monteren we met voldoende dikke kabels en bijbehorende sokken en zekeringen, isolatiebewaking en spatwaterdichte wandcontactdozen.

Middelgrote en zware omvormers 1600 tot 5000 watt

Hierbij gebruiken we de Zeliox, een modern geïntegreerd all-in-one systeem. Hierin zit dus alles in één behuizing, te weten een tweede lithium accu LiFePO4, de zekeringen, de booster, relais, de veiligheden en een stopcontact. Dit geheel sluit je aan op de startaccu zodat laden alleen gebeurt als de bedrijfswagen op contact staat.

Dit systeem heeft moderne lithium accu’s LiFePO4. Voordeel hiervan is:

  • Lange levensduur
  • Veel vaker kunnen ontladen
  • Dieper kunnen ontladen
  • Sneller opladen
  • Veel lichter dan de conventionele loodaccu
  • LiFePO4 accu’s zijn stabieler dan Li-ion accu’s en onbrandbaar


Kiezen tussen Zeliox  en Victron

De Zeliox betreft een all-in-one systeem terwijl Victron bestaat uit een samengesteld systeem. Waar kun je in jouw situatie het best voor kiezen? Kijk alvast hier naar de voordelen van iedere keuze en laat je verder door ons informeren.

Voordelen Zeliox sinusstabiele all-in-one omvormer/lader

  1. Hoog piekvermogen tot 5000W
  2. Oplaadmogelijkheid via walspanning met 230V om thuis of tussendoor bij de klant op te laden
  3. Stand-alone mogelijkheid, eenvoudig uitneembaar en mee te nemen naar de plek van werkzaamheden
  4. Lichter in gewicht dan het uit losse onderdelen opgebouwde geheel
  5. Goedkoper dan het uit losse onderdelen opgebouwde geheel van het zelfde vermogen met lithiumaccu
  6. Ruimtebesparing doordat dit systeem compact is en ongeveer evenveel ruimte inneemt als alleen een losse loodaccu
  7. Isolatiebewaker en zekeringen zijn ingebouwd. Deze schakelen automatisch de stroom af bij gevaarlijke situaties
  8. Voorzien van ingebouwde lader voor walstroom. Laden via startaccu altijd alleen als het voertuig op contact staat. Dus nooit een lege startaccu.
  9. Handige bediening via een display waarop tevens veel info over de status van accu en gebruik
  10. Brandstof besparende omvormer

Voordelen Victron samengestelde omvormer

Het betreft hier een Victron omvormer met randapparatuur en extra accu.

  1. Er is al een omvormer van 250W maar  er is ook één van 5000W
  2. Oplaadmogelijkheid via walspanning met 230V om thuis of tussendoor bij de klant op te laden
  3. Je kunt zelf samenstellen hoe je systeem eruit gaat zien. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor alleen maar opladen via de bedrijfsaccu of alleen maar via walstroom.
  4. Dit omvormersysteem kan goedkoper worden door te kiezen voor een loodaccu in plaats van een lithiumaccu. Daarnaast kan je ervoor kiezen geen isolatiebewaker te laten installeren omdat je alleen maar in de auto werkt, dan is dit overbodig. Dat scheelt ook in de kosten.
  5. Je bent flexibeler in wat je wel en niet wilt.
  6. Je kunt ervoor kiezen de omvormer te gebruiken terwijl de auto niet op contact staat. Je bent dan zelf de batterijbewakker.
  7. Met losse opbouw kun je nog meer inzicht krijgen in je systeem. Hoewel dit het wel weer duurder maakt natuurlijk.
  8. Je kunt je aansluiten bij de Victron-community wat een levendig platvorm biedt over dit onderwerp.