Ventilatie

Ventilatie in de bedrijfswagen is van belang om de laadruimte te behouden als gezonde leefbare werkruimte. Daarom moet je overtollig vocht en dampen van oplosmiddelen of giftige gassen afvoeren.

Wanneer is ventilatie noodzakelijk?

Ventilatie kan om verschillende redenen nodig zijn in de bedrijfswagen. Bijvoorbeeld als er veel vocht ontstaat, je oplosmiddelen gebruikt of met gassen werkt. Hieronder lichten we dit toe.

Vocht en schimmel

Je wilt met ventilatie ten eerste condens en daarmee vocht- en schimmelproblemen voorkomen. Dit kan namelijk slecht zijn voor het gereedschap en de apparatuur in de auto. Tevens is het op termijn niet goed voor je gezondheid.

Gebruik oplosmiddelen

Ook kan het zijn dat je met oplosmiddelen werkt. Om aan de wettelijke voorschriften te voldoen moet je  dan je wagen voorzien van ventilatoren en vloer- en dakroosters.

Gebruik gassen

Misschien wil je schadelijke gassen afvoeren die je liever niet inademt. Ook voorkom je hiermee de onveilige situatie van een explosie.

Levende vracht

Een andere reden kan zijn dat je wilt zorgen dat bijvoorbeeld je hond achterin voldoende lucht krijgt.

Juiste plek voor ventilatie

De ventilatiesystemen worden op het dak en/of in de vloer gemonteerd. Dit is afhankelijk van wat nodig is. Ook hangt het af van het soortelijk gewicht van de gassen die vrij kunnen komen in de laadruimte. Zo voer je lichte gassen meestal af via het dak en zware gassen via de vloer.

 

 


Welke soort ventilatie past bij jouw situatie?

Er zijn verschillende soorten ventilatie mogelijk in de bedrijfsbus. De ene soort werkt mechanisch wat handig is als je geen stroom aan boord wilt verbruiken en de andere is elektrisch aangedreven. We lopen de verschillende soorten bij langs en dan merk je wat bij jouw wensen past.

Rijwind-aangedreven ventilatie

Deze ventilatie werkt mechanisch. Hierbij wordt tijdens het rijden de ventilatie aangedreven door de (rij)wind. Er is hierbij keuze uit twee soorten ventilatoren namelijk die met of zonder draaiende delen.

 

Met roterende delen

Tijdens het rijden of als het waait zet de (rij)wind de rotor in beweging. Hierdoor wordt de lucht door de ventilator met eventueel lichte schadelijke gassen naar buiten getrokken.


RVS vloerrooster voor afvoer zware gassen

Voor de afvoer van zware gassen is hiernaast nog een bodemdoorvoer nodig. Hierin plaatsen we een RVS vloerrooster waardoor de gassen als het ware naar beneden vallen.

Ook wordt er geforceerd gas weggezogen doordat tijdens het rijden onderdruk ontstaat. Dit gebeurt door het Venturi-principe 

Het design van het ventilatierooster is dusdanig dat opspattend water niet naar binnen komt. Het vloerrooster is in twee maten leverbaar: Ø 83 en 135 mm.


Zonder roterende delen

Er zijn twee opties voor ventilatie zonder roterende delen:

Venturikapje

Een kleine lage luchtververser die werkt op rijwind door middel van het Venturi-principe. Aan de uitstroomzijde van het kapje wordt onderdruk gecreëerd waardoor lucht uit de laadruimte meegezogen en afgevoerd wordt. De verse lucht komt binnen via de natuurlijke openingen van de laadruimte weer toegevoerd.

Easy Aero

Een handige ventilator waarbij alles door het dak afgevoerd wordt door een systeem dat de lucht laat wervelen. Via de voorzijde van de Easy Aero wordt verse lucht naar de laadruimte geleid en via de achterzijde verdwijnen zowel vocht, warmte, vieze lucht en zelfs zware gassen door het dak. Hierdoor is dus veelal geen gat meer in de bodem nodig voor afvoer.

 

Easy Aero