Rijwind aangedreven ventilatie

Mechanische dakventilator

Een mechanische dakventilator wordt aangedreven door de (rij)wind. Dit gebeurt in principe als je rijdt met je wagen. Als je stil staat en er is voldoende wind dan werkt deze ventilatie ook.

Kies je een mechanische dakventilator met of zonder draaiende delen?

Met roterende delen

Gassen lichter dan lucht

Bij een ventilator met roterende delen zet de wind tijdens het rijden of als het waait de rotor in beweging. Hierdoor wordt de lucht door de ventilator met eventueel aanwezige lichte schadelijke gassen via het dak naar buiten getrokken.

Gassen zwaarder dan lucht

Mocht je ook gassen hebben die zwaarder zijn dan lucht dan is deze optie niet geschikt tenzij je nog iets aan je ventilatiesysteem toevoegt dat dit ook afvoert. Hierbij kun je denken aan een vloerrooster. Daarvoor is een bodemdoorvoer noodzakelijk.

Bij vloerventilatie plaatsen we een vloerrooster in de vloer waarbij de zwaartekracht zorgt dat de zware gassen als het ware naar buiten vallen. Bovendien treedt hierbij aanvullend het Venturi-principe in werking (zie kader). Het is daarbij zaak om zo’n vloerrooster op de juiste wijze te monteren anders werkt het averechts. In de praktijk zijn er bussen bij ons binnengebracht met verkeerd gemonteerde vloerroosters. In zo’n geval verdwijnen de kwalijke gassen niet uit de bus maar wordt er juist vieze lucht op uitlaadniveau de bus ingeduwd.

Het design van het ventilatierooster is dusdanig dat opspattend water niet naar binnen komt. Het vloerrooster is in twee maten leverbaar: Ø 83 en 135 mm.

Zonder roterende delen

Venturi-kapje

Dit is een ventilator zonder roterende delen waarbij de lucht uit de bus verwijderd wordt door gebruik te maken van het Venturi-principe (zie kader).

Hier worden ook weer de lichte gassen via het dak afgevoerd. Heb je ook zwaardere gassen die de bus uit moeten dan moet je nog vloerventilatie toevoegen door middel van een vloerrooster.

Mechanische Easy Aero

Bij deze dakventilator wordt de binnenlucht ververst door een unieke push en pullwerking. De (rij)wind komt binnen en wervelt door de ventilator.

Bijzonder bij deze ventilatoren is dat je zo niet alleen vocht, vieze geuren en warmte vanuit de bestelwagen via het dak afvoert. Door de push en pull techniek verdwijnen ook de zware gassen via het dak van de bestelbus.

Het is prettig dat er dus geen gat meer in de bodem nodig is want een vloerrooster is nu meestal overbodig. Easy-Aero dakventilatie is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: ABS kunststof in zwart en wit.

Voordelen op een rij:

  • Hogere capaciteit dan andere ventilatoren (70 m3/ uur)
  • Krachtige toevoer van frisse lucht en afvoer van slechte lucht
  • Afstelbare ventilatiekracht
  • Afsluitbaar afdekrooster
  • Geen bodemdoorvoer nodig; zware gassen verdwijnen door voldoende turbulentie ook via het dak
  • Sterk en schokbestendig; kan door de wasstraat
  • Geruisloos
  • Volledig recyclebaar
  • Modern design (kleur Ral 9010)
  • Geschikt voor alle type bedrijfswagens mits imperiaal minimaal 55 mm hoog is; past ook in voertuigen met een hemel

Heb je toch liever een elektrisch aangedreven ventilator. Er is ook een elektrische versie van de Easy Aero.

 

Venturi-principe

Bij deze ventilatiewijze werkt het venturi-effect. Volgens Wikipedia ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect) wordt “doelbewust een vernauwing aangebracht in een stromingskanaal voor vloeistof of gas. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat ontstaat daardoor op die plek een drukverlaging”. Van deze onderdruk wordt gebruik gemaakt. Dit zuigt de laadruimte leeg en ontdoet het van ongenode gassen.

Eigenlijk werkt het net als bij een vliegtuig: Bij de vliegtuigvleugel ontstaat onderdruk aan de bovenzijde doordat de vleugel aan de voorkant bol is en dus de bovenzijde een langere afstand heeft dan de onderkant. Hierbij ontstaat onderdruk die gebruikt wordt om het vliegtuig naar boven te zuigen.