Waar denk je aan bij “bedrijfswageninrichting doe het zelf”? Bij het ontwerp van een nieuwe bedrijfswageninrichting wil je graag de meest efficiënte indeling voor jouw bedrijfsuitoefening. Er zijn veel zaken waar over nagedacht kan worden zodat je er echt naar tevredenheid mee kunt werken. Waar moet je rekening mee houden zodat je jarenlang optimaal de ruimte in de bedrijfswagen benut? Hier benoemen we een aantal van deze aandachtspunten.

Bedrijfswageninrichting doe het zelf:

Wat zijn aandachtspunten?

Gewicht inrichting

Om zoveel mogelijk van het maximaal laadvermogen voor vervoer te kunnen benutten is het handig de inrichting van lichtgewicht materialen te bouwen. In plaats van een zware stalen inrichting zijn er bijvoorbeeld minstens even sterke andere inrichtingen denkbaar. Ook bij de bekleding van de wanden kan er voor verschillende lichtere of zwaardere materialen gekozen worden. Denk aan de volgende onderdelen:

 

  • Wandbekleding

Bedenk voor de wandbekleding ten eerste of er straks zware materialen aan de wand moeten hangen. In dat geval is het goed om voor houten betimmering te kiezen. Stel dat dit niet zo is dan kan er ook voor een lichtere wandafwerking gekozen worden: kunststofwand. Bijvoorbeeld lichtgewicht honingraad polipropyleen in de kleur lichtgrijs.

 

  • Inrichting stellingen en kasten

Ten tweede als het gaat om de eigenlijke inrichting dan is het goed om voor lichtgewicht te kiezen. Er zijn twee verschillende opties die je aanschaft en er zelf in kunt monteren. Beiden zijn prachtig licht in gewicht en hebben een professionele uitstraling. Daarnaast kun je er voor kiezen je eigen inrichting te bouwen.

Aluminium inrichting van Finnerup

Bij deze robuuste inrichtingen van Finnerup is niet alleen de kast van aluminium gemaakt, zelfs de lades en indelingen zijn van dit materiaal. Zodoende levert dit ten opzichte van een even sterke stalen inrichting een gewichtsreductie van 50% op.

Alu-houten inrichting

In plaats van een aluminium inrichting kan ook gekozen worden voor een houten inrichting afgewerkt met aluminium profielen. Ook deze inrichting van berkenfenol is licht in gewicht en toch ijzersterk door slimme door en door verbindingen. Als je kiest voor één of meer standaardkasten dan kost dat per kast 250 tot 350 euro, wat niets meer is dan wanneer je zelf van dezelfde eersteklas materialen een inrichting maakt.

 

 

Just in case alu-houten standaardstelling

Zelfbouw

Kies je voor zelfbouw (zie ook de inbouwtip bedrijfswageninrichting zelf maken) dan is het al snel verstandig om toch voor zwaardere materialen te kiezen om zodoende voldoende stevigheid in de stellingen te krijgen. Hierdoor verlies je wel laadvermogen.

 

  • Vloerlades

Ook bij de keuze voor een vloerladesysteem is het goed om te letten op het eigen gewicht van het product. Daarnaast bepaalt jouw toepassing hoe je de vloerlades opbouwt. Je kunt vloerladen kant en klaar als een blok bestellen en zelf monteren.

Inbouwblok met 5 lades waarvan 2 lang en 3 korter, met of zonder tussenschotjes (zonder topvloer) met 1 bergvak bij de schuifdeur vanaf 750 euro

Ook kun je in plaats van het inbouwblok kiezen voor een losse lade module. Hierbij loopt de lade op kogelgelagerde geleiders die tot 80 kg belastbaar zijn.

  • Overzicht met bakken en verdelers

Door alles overzichtelijk in te richten, valt goed te overzien wat er al aan materialen in de auto ligt. Dus dat extra rolletje tape voor alle zekerheid hoeft niet mee omdat je zeker weet welke materialen je in de auto hebt liggen. Zo kun je met een weloverdachte inrichting uiteindelijk op extra gewicht besparen. Denk na over verdeling van het materiaal over lades, schappen met bakken of schapverdelers, koffers en ladebakjes

 

  • Reduceren lading

Een voorbeeld hiervan is om niet al uw auto’s uit te rusten met een reservewiel. Waarom in iedere bedrijfswagen een reservewiel meenemen als er altijd collega’s in de buurt rondrijden. 

Kortom er zijn nogal wat onderdelen waar op gelet kan worden om het eigengewicht van de inrichting en lading laag te houden. Daarmee wordt op brandstof bespaard. Ook slijt de auto minder hard als deze lichter blijft. De remweg is korter en daarmee wordt het ook veiliger rijden.

 

Gewicht laag bij de vloer

Ook met een lichtgewicht inrichting is het van belang ervoor te zorgen dat de zware lading zo laag mogelijk in de wagen geborgen ligt. Hierdoor ontstaat een beter rijgedrag van de auto. Daarnaast is het prettig dat je zo de zware spullen niet hoog in de stellingen hoeft te tillen. Ook is het wijs zware vracht aan de bodem met vloerogen vast te kunnen sjorren. Op deze ogen kun je namelijk veel kracht uit oefenen.

Dus bedenk goed wat je mee wilt gaan nemen en welke onderdelen extra zwaar zijn. Zorg dan dat je voor deze materialen en gereedschappen laag bij de grond een plek reserveert. Maak op de plattegrond de indeling zo dat alles de juiste plek krijgt.

Zwaar materiaal in en uit de wagen krijgen

Ook dit aandachtspunt heeft met gewicht te maken. Het is goed om Arbo-technisch te kijken wat de mogelijkheden zijn om zware zaken in en uit de wagen te krijgen. Er zijn veel verschillende opties.

 

  • In en uitschuifbare oprijplaten al dan niet met lier

Dit is een veelzijdige oplossing waarbij je alles wat verrijdbaar is via de oprijplaten in en uit de auto kan rijden. Twee losse platen kun je uittrekken en vormen daarmee samen één breed oprijplateau. De platen zijn na gebruik veilig opgeborgen onder de vloer, liggen niet los en in de weg, verschuiven niet, nemen amper ruimte in en laag in gewicht vanwege het toegepaste aluminiumprofiel. In enkele seconden is het systeem bedrijfsklaar om te gebruiken.

  • Dynnox Brancard systeem

Een laad-, los-, en transportsysteem wat een op zichzelf staande mobiele bedrijfswagen inrichting is. Nadat je het Dynnoxonderstel eenvoudig uitgeklapt hebt, kun je deze op wielen naar de werklocatie rollen.

 

  • Opklapramp

Deze ramp is snel inzetbaar en belastbaar tot wel 1000 kg. De ramp staat achter de achterdeur rechtop. Vanwege de benodige lengte is deze bijna altijd met een scharnier dubbelgeklapt.

Hoewel heel handig te bedienen met gasveerondersteuning moet de opklapramp voor vertrek steeds ingeklapt worden. Op dezelfde wijze klap je deze bij aankomst telkens weer uit voordat je de bus in kunt. Dit systeem kan dus in de weg zitten. Dit probleem kan beperkt worden met een wegdraaibare opklapramp. Hierbij kost het echter meer tijd om deze gebruiksklaar te zetten en na afloop weer op te bergen.

  • Losse oprij-goten

Losse goten zijn inschuifbaar te verkrijgen zodat ze weinig plek in nemen. Evenals losse platen kunnen ze verschuiven en van de bus vallen bij gebruik. Dus voorzichtig tijdens gebruik!

 

  • Losse brede oprijplaat

De brede plaat is vaak voorzien van opstaande randen aan de zijkanten. Dat betekent veiliger  laden. Vanwege de randen wordt niet naast de plaat gereden en door de grote afmeting ligt deze plaat vanzelf al behoorlijk goed geborgd. Zo voorkom je dat jij of de lading valt.

De platen kunnen 2,5 m lang en 1,2 m breed zijn en nemen dan veel plek in tijdens transport. Gezien de afmeting en daardoor hogere gewicht kan de brede plaat ook onhandelbaar zijn bij gebruik door één persoon.

 

  • Laadklepsysteem

Dit systeem wordt gemonteerd buiten de achterdeuren of in plaats van de achterdeuren. De lading zet of rijd je op de klep en dit gaat vervolgens vertikaal omhoog tot aan laadvloerhoogte. Vervolgens kan je de lading gemakkelijk in de bus zetten. De bediening is elektro-hydraulisch en gebruiksvriendelijk.

 

Het nadeel van dit systeem is dat er veel gewicht achteraan de bedrijfswagen komt te hangen. Dit heeft merkbaar invloed op het rijgedrag van de bedrijfswagen. Bovendien neemt het netto laadvermogen af.

 

  • MAD EasyLoad takel

Lasten van 250 – 500 kg kun je in eentje heffen en in de laadruimte takelen. Dit gebeurt met één druk op de knop. Daarmee wordt een elektrisch aangedreven uitschuifbare giek bediend en een lier.

Veiligheid

 

De inrichting zelf

In de eerste plaats is het belangrijk dat de inrichting zelf veilig is in het geval er een botsing ontstaat. Gevaar is namelijk dat bij zelfbouw de gehele inrichting compleet met tussenschot naar voren komt. Zowel de aluminium Finnerup inrichting als de alu-houten inrichting zijn veilig. Na ongelukken waarbij de bedrijfswagen total loss waren kwamen deze inrichtingen er vrijwel ongeschonden uit en konden in de nieuwe auto gewoon weer ingebouwd worden. De Finnerup inrichting is aan een crashtest onderworpen en  heeft het TÜV certificaat.

 

De lading

In de tweede plaats is het belangrijk dat alles wat aan lading in de bus mee gaat niet kan schuiven en goed vast staat. Klein materiaal kan veilig opgeborgen worden in stellingen of in lades. Dit kan los of in grotere of kleinere bakken en bakjes. Grotere spullen kun je vastzetten met diverse vastzetsystemen:

 

  • Verschillende soorten vastzetrails

Vastzetrails wordt zelf gemonteerd op de wand of op de stellingkast. Vervolgens wordt de lading, zoals bijvoorbeeld platglas, vast gezet door gebruik te maken van spanstangen of spanbanden met of zonder ratel.

 

  • Kofferklem

Onder in een stelling kunnen vaak de koffers geplaatst worden. Hierbij kan dan een aan te schuiven kofferklem er voor zorgen dat deze lading op zijn plek blijft onderweg.

 

  • Ladderrubberspanset

Een andere manier om koffers of andere lading op zijn plaats te houden is door een ladderrubber spanset in te zetten. Deze is gemaakt van rubber met daaraan onder andere een S-haak die je op verschillende posities vast kan klikken.

 

  • Glasresteel

Glas kan je behalve met spanstangen aan de buitenkant van de auto ook met behulp van een glasresteel aan de buitenkant vervoeren. Dit is een aluminium rek waar je de glasplaten eenvoudig en veilig op kan zetten en vast kan maken.

 

  • Pipetube

Hierin kan je lange buizen veilig, eenvoudig en snel op het dak van de auto vervoeren. Geen gevaar dat je bij een noodstop je buismateriaal als een speer over de rijbaan vliegt. Bovendien zit er een slot op zodat diefstal minder snel plaatsvindt.

 

  • Imperiaal

Hierbij let je erop dat de imperiaal niet alleen een hoge draaglast aan kan maar ook licht in gewicht is. Daarnaast kies je een type met een windruiswikkel zodat deze stil is bij rijden. Tenslotte moet de imperiaal slijtvast zijn.

 

  • Laddertranssportsysteem

Hiermee kan de ladder veilig vast op het dak vervoerd worden. Bovendien kan je de ladder zelfs zonder extra tilwerk op het dak kantelen.

 

Elektra bedrijfswageninrichting doe het zelf

Er zijn een aantal aandachtspunten als je elektra zelf aan gaat leggen in de bedrijfswagen. Er zijn een aantal belangrijke punten als je zelf een omvormer gaat aanleggen.

 

  • Accubewaker

Als je zelf het elektra aansluit en je doet dit rechtstreeks op de startaccu dan is het van belang om een accubewaker te plaatsen. Deze zorgt ervoor dat de accu niet verder leeg raakt dan een bepaald punt. Zo voorkom je dat je niet meer kunt starten als je teveel stroom zou gebruiken.

Ook kun je het geheel aansluiten via een contactgestuurd relais. Zo is stroom trekken alleen mogelijk als de motor draait en ondertussen de accu laadt.

 

  • Zekeren

Als je meer stroom nodig hebt dan wil je misschien een tweede accu met een omvormer aansluiten. Zorg dan voor de juiste wijze van zekeren: niet te zwaar en niet te licht. Is de zekering te zwaar dan zal de kabel smelten en kan er brand ontstaan. Is de zekering te licht dan zal deze te snel er uit springen. Dus bereken aan de hand van het vermogen welke zekering nodig is.

Ook zorg je dat je op alle benodigde plekken zekert. Dus een zekering bij de startaccu maar ook bij de secundaire accu. Zo weet je zeker dat er niet onverwachts nog gevaarlijke hoge stromen lopen.

Tenslotte om ongelukken te voorkomen plaats je overal de juiste zekeringhouders. Bij elke zekering hoort namelijk een specifieke houder.

 

  • Bekabeling

Veilige bekabeling begint met een goede isolatie. Daarnaast gebruik je op kwetsbare plekken als extra flexibele mantelbuis of PVC-buis ter bescherming van de kabels.

Let er ook op dat de bekabeling de juiste dikte heeft. Is de kabel te dun dan wordt deze te warm  en smelt. Neem ze ook niet te dik omdat de verliesfactor dan te groot wordt.

Ten slotte zorg je er voor dat de bekabeling zo kort mogelijk blijft. Op die manier treedt minder verlies op en wordt de bekabeling minder warm.

 

  • Sinus stabiel

Ook belangrijk is dat uiteindelijk de spanning van de omvormer sinus stabiel is. Dit voorkomt dat gevoelige apparatuur stuk gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een laptop en moderne laders voor accugereedschap.

All-in-one sinus stabiele Clayton omvormer

  • Isolatiebewaker

Wanneer je 230V van de omvormer buiten de auto betrekt moet je voor de veiligheid eigenlijk een aardpen slaan. Wil je dit niet plaats dan een isolatiebewaker. Deze voorkomt dat je onder stroom komt te staan als er iets mis is.

  • Overige aandachtspunten

Houd rekening met aanloopstroom: de stroom die een apparaat trekt bij aanvang. Deze is vaak hoger, vooral als er motoren in apparatuur zit.

Zorg dat wandcontactdozen spatwaterdicht zijn. Het kan toch al snel vochtiger zijn in de omgeving wat kortsluiting kan veroorzaken.

Vastzetten lading

Om er voor te zorgen dat lading bij hard remmen of een botsing niet met kopschot en al naar voren schiet is het van belang om de lading goed te zekeren. Hier zijn verschillende systemen voor. Platen en dergelijke kun je vastzetten achter spanstangen.

Ook kun je zaken vastsjorren met spanbanden in combinatie met gemonteerde vastzetrails of bindrails. Deze rails zet je vast op de wand of de stelling. De spanbanden van 25 mm hebben een breeksterkte van anderhalve ton. Die van 35 mm al snel het dubbele.

Denk dan nog aan de mogelijkheid van ladderrubberspanbanden waarmee je bijvoorbeeld koffers in een stelling op hun plek houdt. Hoewel je dit laatste beter kunt doen met een kofferklem.

 

Opbergen lading

Als je lading goed opbergt in bijvoorbeeld lades of in speciale stevige bakken die je in de stelling plaatst brengt dit behalve overzicht ook veiligheid met zich mee. Kleingoed kun je verder in assortimentkoffers onderbrengen die je goed in kofferrekken kunt zetten.

Lange materialen liggen veilig opgeborgen in een langgoedbak die je bovenop een stelling kunt monteren. Zo ligt dit ook niet in de weg. Dit geldt ook voor een pipetube die je op het dak kunt monteren.

Een console met bergbakgedeelte kun je plaatsen tussen de voorstoelen. Zo weet je zeker dat papieren en tablets niet door de cabine van de bedrijfsbus vliegen als je plots hard moet remmen.

 

Antislip

Een ongeluk tijdens het werk zit in een klein hoekje. Vooral als je rondloopt met materialen kun je al snel uitglijden, vooral als het vochtig is. Kies daarom voor antislip profiel op oprijplaten, de laadvloer, de achteropstap en de bumperbeschermer.

 

Inbraakbeveiliging

Ter beveiliging tegen diefstal kun je raamroosters aanbrengen. Deze werken preventief als het gaat om het inslaan van de ramen. Daarnaast beschermen de roosters de ramen bij schuivende of vallende lading binnenin de wagen.

Verder als je wilt voorkomen dat er in jouw bedrijfswagen ingebroken wordt dan kun je kiezen tussen het aanbrengen van een inbouwslot of een opdekslot. De eerste werkt preventief doordat met stickers wordt aangegeven dat je de auto hebt beveiligd. De tweede is van zichzelf al duidelijk zichtbaar en voorkomt zodoende veel ellende.

 

Overig

Voor alle veiligheid kan het verstandig zijn om een EHBO-trommel op te hangen. Maar denk ook aan een brandblusser, een blusdeken en eventueel een oogspoelfles.

 

 

Kortom bedrijfswageninrichting doe het zelf

Bij het inrichten van een bestelwagen is het van belang te denken aan het gewicht van de inrichting. Het mag niet te zwaar worden. Ook zorg je dat zware materialen en gereedschappen onderin komen te liggen voor een stabiele wegligging. Verder zorg je dat je de wagen zo inricht dat je overzicht krijgt en ook de veiligheid waarborgt. Bedenk goed hoe je zware materialen in en uit de auto wilt krijgen.

Heb je nog vragen na deze tips of wil je hulp voor het maken van de juiste keuzes bij de nieuwe inrichting? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

 

Call Now Button