Je wilt jouw bedrijfswageninrichting zelf maken. Aan de ene kant wil je zo de kosten beperkt houden. Aan de andere kant kun je jouw bedrijfswagen helemaal naar jouw wensen inrichten. Bovendien is op die manier de inrichting specifiek afgestemd op het werk dat je doet. Als je een beetje handig is de bedrijfswagen zelf inrichten goed te doen.

 

Je gaat jouw bedrijfswageninrichting zelf inrichten en maken, waar let je op?

Een punt om op te letten is de veiligheid van de inrichting. Daarnaast is het van belang het juiste materiaal en de meest ideale verwerking hiervan te kiezen. Ook dien je de inrichting op de juiste wijze te monteren in de bedrijfswagen zelf. Hoe zit het met het eigengewicht en de kosten van een zelf gemaakte inrichting vergeleken met een professionele inrichting? Bovenstaande punten worden in dit blog beschreven.

 

Hoe zorg je ervoor dat de auto-inrichting veilig is? 

Het spreekt voor zich dat je bij een noodstop en aanrijding niet wilt dat de inrichting, onderdelen daarvan of gereedschappen of iets dergelijks naar voren in je nek schieten. Waar let je op?

 

  • Een veilige inrichting blijft heel bij een ongeluk en spat daarnaast niet compleet uit elkaar. Het eerste wil je garanderen en het laatste voorkomen bij een aanrijding. Om dit te bereiken is het goed te kiezen voor kwalitatief hoogwaardige materialen. Dan kan de inrichting tegen een stootje en bovendien kent deze een langere levensduur. Hierover later meer.

  • Ook zorg je voor een degelijk montage van de auto-inrichting aan de bedrijfswagen zelf. Hierdoor blijft de stelling op z’n plek in bochten, hard remmen en bij een botsing. Bijkomstig voordeel is dat je zo ook meer kans hebt dat de lading op z’n plek blijft liggen en niet stuk gaat. Hoe je juist monteert, lees je verderop.

  • Er zijn speciale crashtesten ontwikkeld om te controleren of bedrijfswageninrichtingen veilig genoeg zijn. Zo is de lichtgewicht aluminium inrichting van Finnerup die wij verkopen getest en goedgekeurd.

 

Welk materiaal is geschikt voor de businrichting?

Ga je de bedrijfswageninrichting zelf maken? Dan is het van belang om het juiste materiaal te gebruiken. Als het gaat om degelijke en dus sterke materialen dan is de keuze snel gemaakt. Kies bij zelfbouw van hout in ieder geval voor een multiplex van 18 millimeter dikte. Hoewel wij ook gevallen zien waarbij zelfs kasten van deze plaatdikte bij een ongeluk geheel versplinterden, kun jij dit eenvoudig voorkomen. Dit is namelijk voornamelijk het gevolg van een slechte bouwwijze en slechte montage. Wij geven je graag tips voor een professionele bouw en plaatsing van de bedrijfswageninrichting.

 

 

Hoe kun je de bedrijfswageninrichting zelf maken?

De bouwwijze is van groot belang als je de bedrijfswageninrichting zelf gaat maken. Als deze uitgekiend is, blijft zelfs een inrichting van 9 mm plaat heel bij een ongeval en intensief gebruik.

 

  • Zo kun je bij de bouw van hout ter versteviging aluminiumstrips gebruiken. Dit levert dan meteen een eerste klas look op.

Aluminiumstrips zorgen voor een strak gelikt beeld en helpen om een stevige constructie te maken

  • Daarnaast is het goed hoeken aan te brengen voor extra stevigheid. Gebruik hoeken bij elke legger om deze vast te maken aan de achterwand. Gebruik ook hoeken die zowel de legger als de achterwand als de zijwand bijeen houden.

Gebruik bij elke legger links en rechts een hoek bij de zijwand. Verder elke 30 à 40 cm een hoek om de legger met de achterwand te verbinden.

  • Bij de assemblage kun je vervolgens het beste gegroefde popnagels gebruiken. Deze zorgen voor een goede verankering van de onderdelen. Verbind hierbij waar dat kan zowel de aluminiumstrips als het hout en ook de metalen hoeken in één keer met elkaar. Deze driepuntsverbindingen garanderen een sterke inrichting. Bovendien bouw je zo efficiënt.

Hier een voorbeeld van een driepuntsverbinding aan de onderzijde van een stellingkast. Zowel de bodembevestigingsstrip, als de zijwand als de achterste verticale strip die om de hoek gaat, zijn met een popnagel aan elkaar verbonden. Het zichtbare onderste gaatje is voor montage in de wagen bedoeld.

Hoe monteer je een inrichting aan de bedrijfswagen vast?

Opdat de bedrijfsinrichting niet naar voren schiet bij een aanrijding of omvalt in de bochten, monteer je deze vast aan de bedrijfswagen zelf. Voor de veiligheid raden wij het af een inrichting los te plaatsen. In plaats daarvan is het goed om aan de onderzijde − en wel aan de binnenzijde – de hoekstrips vast te poppen aan de vloer. In deze hoekstrips boor je van tevoren gaten waarmee je de kast vastmaakt aan de bodem. 

Zie hier het voorgeboorde gat waarmee je de kast vastzet aan de bodem van de auto. Dit gebeurt op meerdere plekken met popnagels.

Aan de bovenzijde zet je de kast vast aan het kopschot/ tussenschot met een bout-moerverbinding. Ten slotte schroef je aan de andere kant de bovenzijde met een metalen beugel vast aan de bovenste carrosserieligger van de auto.

Hoe is het eigengewicht van een zelf gemaakte versus een professionele inrichting?

De meeste mensen die de bedrijfswageninrichting zelf maken, kiezen vanwege veiligheid en duurzaamheid voor 18 mm plaatdikte. Dit is heel verstandig en nodig bij traditionele zelfbouw om voldoende stevigheid te krijgen. Echter dit levert een minstens 2 keer zo hoog eigen gewicht op als een sterkere maar half zo zware professionele inrichting. Dit is omdat je door gebruik van verstevigende aluminiumstrips en driepuntsverbindingen de platen dunner kunt houden. 

 

Het bezwaar van een hoger eigen gewicht is:

  • Je zit sneller aan je maximale laadgewicht
  • Hierdoor kun je minder andere zaken meenemen voor je werk
  • Ook zorgt het voor hogere vervoerskosten en meer slijtage

Voor en nadelen zelfbouw versus professionele bouw op een rij

Zelfbouw voordelen

  • Zelf ontwerpen van A tot Z
  • Lagere aanvangskosten

 

Zelfbouw nadelen

  • Hoger gewicht/minder laadgewicht
  • Meer brandstofkosten en slijtage
  • Goedkopere look
  • Veiligheid niet altijd gegarandeerd
  • Bouwtijd kwijt
  • Minder duurzaam

Professionele bouw voordelen

  • Lager gewicht waardoor meer laadvermogen
  • Dus meer restgewicht voor vervoer
  • Lagere brandstofkosten en slijtage
  • Professionele look
  • Veiligheid gegarandeerd
  • Geen tijdsinvestering voor bouw
  • Duurzamer
  • Over te bouwen bij aanschaf nieuwe bedrijfswagen

 

Professionele bouw nadelen

  • Iets duurder maar het spaart tijd en toekomstige onkosten

Wat kost zelfbouw versus aanschaf professionele inrichting?

Waar let je op als je de prijzen voor zelfbouw of een professionele inrichting vergelijkt? Hieronder een overzicht van wat je nodig hebt als je een de inrichting van een bedrijfswagen zelf maakt. 

Materialen voor een kastje 1200mm h x 1215 b x 380 d (voor bakken 400)

Voor het plaatmateriaal zijn er diverse mogelijkheden:

      • Ten eerste 2 platen 2440 x 1220 x 18mm lichtbruin betonplex: samen ± €162,=
      • Als je goedkoper wilt, kies je voor 18 mm multiplex
      • Of voor een lichtere versie kies je 1 dunne betonplexplaat: 3050 x 1525 x 9 mm. Of 2 platen van 2500 x 1250 x 9  ± €100. In dit geval neem je ook 11 meter aluminiumstrip extra voor staanders en dwarsverbindingen: ±€50,=

Verder heb je nodig:

    • 8 sterke platte hoeken voor driehoeksbevestiging: samen ± €3,50
    • 1 meter aluminiumstrip voor bodembevestiging en tweevlaksbevestiging: ± €4,50
    • 116 popnagels waarvan een deel 12 en een deel 20 mm: ± €11,=
    • 1 of 2 beugels voor bevestiging aan de wagen

Tijdsinvestering

Reken uren voor het volgende:

      • Meten, ontwerpen en tekenen 
      • Materiaal zoeken en ophalen
      • Zagen
      • Voorboren
      • In elkaar zetten

Neem ook mee wat je in die tijd had kunnen verdienen!

Vervoerskosten

De 18mm zelfbouw versie is minstens 2x zo zwaar als de professionele versie. Reken uit wat dit over de jaren aan extra brandstofkosten betekent. 

Als je alle kosten op de lange termijn meeneemt is zelfbouw zeker niet goedkoper dan de aanschaf van een standaardkast welke je ook nog na jaren gebruik over kunt (laten) bouwen naar een volgende bedrijfsbus. Onze standaardkasten zijn in uiteenlopende maten verkrijgbaar.

Lichtgewicht lichtbruine betonplex stellingkast afgewerkt met aluminiumstrips, – hoeken en -popnagels. Prijs: €360,= ex BTW en vervoerskosten

Betaalbaar lichtgewicht alternatief

Een lichtgewicht 9 mm berkenmultiplexkast die toch veilig is vanwege uitgekiende bouwwijze kunnen wij aanbieden voor slechts iets meer dan de inkoopkosten van het materiaal bij zelfbouw. Voordeel van het lichte gewicht is dat de bedrijfswagen inclusief inrichting een lager eigen gewicht houdt. Hierdoor kan bespaard worden op vervoerskosten en/of kan er meer vervoerd worden voor de bedrijfsuitoefening. Zo kost de standaardinrichting je uiteindelijk niets extra’s en in de tijd die de zelfbouw kost, doe je een klus die je geld oplevert. 

Aanbieding

De aanbieding houten inrichting van Just in Case zijn in veel maten verkrijgbaar. Zo kun je zelf een passende indeling kiezen. Ook kunnen wij je met onze expertise bijstaan een geschikte inrichting bij jouw specifieke bedrijfsvoering te kiezen. Wij helpen je graag verder. 

Wil je toch het liefst de bedrijfswageninrichting zelf maken? De kwalitatief hoogwaardige materialen zijn bij ons verkrijgbaar.

Kortom je wilt jouw bedrijfswageninrichting zelf maken. Zo blijft de inrichting betaalbaar en daarbij kun je afstemmen op jouw specifieke doel. Je let hierbij op het juiste materiaal en montage. Een optie is ook om één of meer standaardkasten aan te schaffen. Deze zijn lichtgewicht, oerdegelijk door de constructiewijze later in een volgende bedrijfswagen weer te gebruiken. De verschillende opties zijn naast elkaar gezet om een juiste keuze te kunnen maken.

Vraag vrijblijvend informatie aan

8 + 14 =

Call Now Button