Via een oprijsysteem met bijvoorbeeld oprijplanken van aluminium of oprijplaten van staal kun je de laadruimte inrijden met alles dat wielen heeft. Hierbij kun je denken aan zaken die zelfrijdend zijn zoals een grasmaaier – of als je sterke zenuwen hebt – een motor die je zo naar binnen kunt rijden.
Natuurlijk kun je ook een los hondje of steekkar gebruiken om lading verrijdbaar te maken. Met een elektrische- of een handpalletkar rijd je eenvoudig materiaal op pallets naar binnen. Alles op wielen kan je naar binnen duwen en mocht duwen te zwaar worden dan kun je een lier gebruiken.
Oprijplaten zijn breder inzetbaar dan losse oprij-goten. Via een oprijplaat een lading naar binnen dragen is een grote verbetering ten opzichte van het hoog instappen terwijl je met twee handen spullen tilt.
Uitschuiven en oprijden maar!
Voor en nadelen van verschillende opties
Losse oprijbanen zijn praktisch als je ze nodig hebt. Echter na gebruik kunnen ze onhandig los in de bus liggen. Dan kunnen ze in de weg liggen en nemen plek in de laadruimte in. Los liggende platen kunnen tijdens transport ook nog eens de lading of auto beschadigen. De voor- en nadelen van verschillende systemen op een rij:
Stalen oprijplaat
Als je een stalen oprijplaat wilt kopen is het van belang te weten of je daarnaast veel of weinig spullen mee wilt nemen. Dit omdat stalen oprijplanken zwaarder zijn dan die van aluminium. Zit je met het beladen lang niet aan het maximale gewicht dan zou dit een optie voor je kunnen zijn. Het is namelijk zo dat je in principe met staal dunner kunt bouwen. Dit neemt daardoor minder ruimte in beslag. Bedenk echter wel dat je sterk moet zijn om deze zware oprijplaten na gebruik in de auto te leggen.
Opklapramp
Wil je een opvouwbare oprijplaat? Het belangrijkste voordeel van een opklapramp is dat deze snel inzetbaar en hoog belastbaar is, tot wel 1000 kg. De ramp staat achter de achterdeur rechtop en is vanwege de beschikbare hoogte bijna altijd met een scharnier dubbelgeklapt.
Hoewel heel handig te bedienen met gasveerondersteuning moet je de opklapramp voor vertrek steeds ingeklappen en bij aankomst telkens uitgeklappen voordat je de bus in kunt. Dit systeem zal dus in de weg zitten. Dit probleem kan beperkt worden met een wegdraaibare opklapramp. Hierbij kost het echter meer tijd om deze gebruiksklaar te zetten en na afloop weer op te bergen.
Uitklapramp tot 1000kg belastbaar
Na gebruik ingeklapt voor vertrek
Losse goten en platen
Losse goten zijn inschuifbaar te verkrijgen zodat ze weinig plek in nemen. Net als losse platen kunnen ze verschuiven en van de bus vallen bij gebruik. Het is dus zaak om iets te bedenken waardoor ze goed geborgd worden tijdens gebruik. Naderhand is het van belang ze goed op te bergen en vast te zetten zodat niets beschadigt tijdens het vervoer.
Losse oprijdgoten niet inschuifbaar
Brede plaat
De brede plaat is veelal voorzien van opstaande randen en is een veilig laadsysteem. Door de afmetingen liggen ze vanzelf al behoorlijk goed geborgd en vanwege de randen wordt niet naast de plaat gereden en het eraf vallen van de lading voorkomen.
De platen die wel 2,5 m lang en 1,2 m breed kunnen zijn, nemen veel plek in tijdens transport. Gezien hun afmeting kan de brede plaat ook onhandelbaar zijn bij gebruik door één persoon.
Losse brede oprijplaat
Laadklepsysteem
Dit systeem monteren we buiten de achterdeuren of in plaats van de achterdeuren. De lading zet of rijd je op de klep en het geheel gaat vertikaal omhoog tot laadvloerhoogte. De bediening is elektro-hydraulisch en gebruiksvriendelijk. Vervolgens kan je de lading gemakkelijk in de bus zetten.
Het nadeel van dit systeem is dat er veel gewicht achteraan de bedrijfswagen komt te hangen. Dit heeft merkbaar invloed op het rijgedrag van de bedrijfswagen.
Oplossing
Met een Just in Case onder-de-vloer-schuif-oprij-systeem liggen de oprijplaten niet los, niet in de weg en nemen weinig ruimte in. Bij inbouw verhoogt de vloer nauwelijks en daarmee verandert ook de laadruimte en de instap achterin minimaal.
Heb je het oprij-systeem niet nodig dan ligt het netjes opgeborgen onder de vloer en voor het grijpen. Dan is het een kwestie van seconden om het systeem bedrijfsklaar te maken. Dus de platen blijven tijdens het rijden op hun plek liggen en kunnen niet verschuiven zoals bij losse oprijgoten of -platen kan gebeuren.
De twee separate platen liggen dicht naast elkaar zodat bij gebruik één breed gebruiksplateau ontstaat. Deze oprijplaten bestaan uit aluminiumprofiel. De gebruikte profielen van 37 mm hoogte zijn sterk én toch licht. De specifieke maatvoering vind je hier.
Inbouw van de cassette waarin de twee oprijplaten gemonteerd worden
Oprijplaten weggewerkt in cassette onder de laadvloer
De oprijplaten sluiten precies aan op de hoogte van de laadvloer
Twee oprijplaten vormen een brede oprijbaan
Oprijplaten toepassing
Het Just in Case onder-de-vloer-schuif-oprij-systeem wordt veel toegepast in de geluid- en lichtverhuur waarbij flightcases op wielen getransporteerd worden. Ook wordt dit systeem ingezet door witgoedbedrijven die voor de levering van bijvoorbeeld wasmachines liever één dan twee personen op pad sturen. Verder handig voor het oprijden van zitmaaiers, kleine tuinbouw trekkers, meubels , lasapparaten met gasflessen, mobiele werkbanken, steekwagen- of palletkargoederen. Tot slot ook toepasbaar als motor oprijplaat, oprijplank scooter, rijplaat rolstoel en oprijplaat voor de aanhangwagen.
Het eerdere 30 mm systeem in gebruik met palletwagen
wat kost dit systeem ben particulier in bezit van schootmobiel van ongeveer 150 kg
heb een citroen jumpy l1h1 van 2015 diesel
Wat kost het voor een sprinter L2h2 met dubbel cabine uit 2012 voor een rolstoel en of driewieler tandem.
Iedereen die hier een vraag stelt, krijgt hierop persoonlijk antwoord. Inderdaad handig is je aangeeft om welk merk, type en lengte het gaat en van welk jaartal je bus is.
IK ga deze week een VW transporter 6.1 L2H1 met dubbele cabine bestellen ( levering maart 2023 ) .
Is de laadruimte ( 191 cm op 20 cm van de bodem ) lang genoeg voor installatie ?
Kostprijs inc afgewerkte vloer boven het systeem ?
Groeten,
Dirk
IK ga deze week een VW transporter 6.1 L2H1 met dubbele cabine bestellen ( levering maart 2023 ) .
Is de laadruimte ( 191 cm op 20 cm van de bodem ) lang genoeg voor installatie ?
Kostprijs inc afgewerkte vloer boven het systeem ?
Groeten,
Dirk
Voor elke laadruimte is het mogelijk deze oprijplaten te installeren.