Niet tillen maar rollen

Oprijgoten

Oprijgoten zijn losse goten waarmee je iets je bedrijfswagen kan binnen duwen. Ze moeten goed gefixeerd liggen tijdens gebruik want net als losse platen kunnen ze verschuiven en van de bus vallen bij gebruik. Het is dus zaak om iets te bedenken waardoor ze goed geborgd worden tijdens gebruik. Daarvoor hebben we een eigen systeem van oprijplaten ontwikkeld die automatisch gefixeerd liggen en nog meer voordelen heeft.

Twee soorten oprijgoten

Oprijgoten uit één stuk

De eerste soort bestaat uit oprijgoten die uit één geheel bestaan.

Nadeel is dat deze losse oprijdgoten niet inschuifbaar zijn. Ze liggen na gebruik vaak in de weg. Daarnaast moet je ze voor vertrek goed opbergen en vastzetten zodat niets beschadigt tijdens het vervoer.

Inschuifbare oprijgoten

Losse goten zijn ook inschuifbaar te verkrijgen zodat ze weinig plek in nemen. Toch adviseren wij ons eigen ontwikkelde oprijplatensysteem waarbij de platen onder de vloer automatisch gefixeerd liggen tijdens het rijden.

 

Oprijgoten uit één stuk
Inschuifbare oprijgoten

Oprijplaat versus oprijgoten

Er naast of erop lopen

Bij oprijgoten moet je naast de goten lopen om iets naar binnen te duwen. Dit kan het wel eens lastig maken om de zware lading naar binnen te krijgen. Bij een brede plaat kun je over de plaat lopen met de zware vracht.

Fixeren

Bovendien zijn de goten smal en moeten ze steeds afgestemd worden op de breedte van de te transporteren module. Het fixeren van de goten is daarbij lastig omdat ze niet steeds op dezelfde plek kunnen liggen. Met één brede plaat is dit probleem opgelost.

Bergen tijdens de ritten

Eén brede plaat neemt meer ruimte in beslag in de auto tijdens transport. Zo is het soms echt een probleem om als alles in de auto zit nog een plek te vinden voor de brede plaat. Met losse goten is dit soms toch iets makkelijker.

Handelbaarheid

De brede plaat kan 2,5 m lang en 1,2 m breed zijn. Gezien de afmeting kan de brede plaat ook onhandelbaar zijn bij gebruik door één persoon. Hier zijn dan de lichtere losse goten praktischer.

 

Brede plaat

De brede plaat is veelal voorzien van opstaande randen en is een veilig laadsysteem. Door de afmetingen liggen ze vanzelf al behoorlijk goed geborgd en vanwege de randen wordt niet naast de plaat gereden en het eraf vallen van de lading voorkomen.


Laadklepsysteem

Dit systeem monteren we buiten de achterdeuren of in plaats van de achterdeuren. De lading zet of rijd je op de klep  en het geheel gaat vertikaal omhoog tot laadvloerhoogte. De bediening is elektro-hydraulisch en gebruiksvriendelijk. Vervolgens kan je de lading gemakkelijk in de bus zetten.

Het nadeel van dit systeem is dat er veel gewicht achteraan de bedrijfswagen komt te hangen. Dit heeft merkbaar invloed op het rijgedrag van de bedrijfswagen. Dit probleem is met ons eigen ontwikkelde oprijsysteem opgelost.


Oplossing: onder-de-vloer-schuif-oprij-systeem

Met dit eigen ontwikkelde oprijplatensysteem liggen de platen niet los, niet in de weg en nemen weinig ruimte in. Bij  inbouw verhoogt de vloer nauwelijks en daarmee verandert ook de laadruimte en de instap achterin minimaal.

Heb je het oprij-systeem niet nodig dan ligt het netjes opgeborgen onder de vloer en voor het grijpen. Dan is het een kwestie van seconden om het systeem bedrijfsklaar te maken. Dus de platen blijven tijdens het rijden op hun plek liggen en kunnen niet verschuiven zoals bij losse oprijgoten of -platen kan gebeuren.

 

De twee separate platen liggen dicht naast elkaar zodat bij gebruik één breed gebruiksplateau ontstaat. Deze oprijplaten bestaan uit aluminiumprofiel. De gebruikte profielen van 37 mm hoogte zijn sterk én toch licht. De specifieke maatvoering vind je hier.

Een ander voordeel van dit systeem is dat het gewicht mooi onderin de bedrijfswagen ligt. Zo blijft het rijgedrag van de bedrijfswagen goed.

Toepassing

Het Just in Case onder-de-vloer-schuif-oprij-systeem wordt veel toegepast in de geluid- en lichtverhuur waarbij flightcases op wielen getransporteerd worden.

Ook wordt dit systeem ingezet door witgoedbedrijven die voor de levering van bijvoorbeeld wasmachines liever één dan twee personen op pad sturen.

Verder handig voor het oprijden van zitmaaiers, kleine tuinbouw trekkers, meubels , lasapparaten met gasflessen, mobiele werkbanken, steekwagen- of palletkargoederen.

Tot slot ook toepasbaar als motor oprijplaat, oprijplank scooter, rijplaat rolstoel en oprijplaat voor de aanhangwagen.

Inbouw van de cassette waarin de twee oprijplaten gemonteerd worden
Oprijplaten weggewerkt in cassette onder de laadvloer
De oprijplaten sluiten precies aan op de hoogte van de laadvloer
Twee oprijplaten vormen een brede oprijbaan