Ventilatie

Ventilatie kan om verschillende redenen nodig zijn in de bedrijfswagen. Zo wil je ten eerste condens en daarmee vochtproblemen voorkomen. Dit kan namelijk slecht zijn voor het gereedschap en de apparatuur in de auto.

Ook kan het zijn dat je schadelijke gassen af wilt voeren die je liever niet inademt. Ook voorkom je hiermee de onveilige situatie van een explosie. Een andere reden kan zijn dat je wilt zorgen dat je hond achterin voldoende lucht krijgt.

De ventilatiesystemen worden op het dak en/of in de vloer gemonteerd. Dit is afhankelijk van wat nodig is. Ook hangt het af van het soortelijk gewicht van de gassen die vrij kunnen komen in de laadruimte. Zo voer je lichte gassen meestal af via het dak en zware gassen via de vloer.

Elektrische ventilatie

Dit ventilatiesysteem wordt aangedreven door elektriciteit (12 V). Het zorgt ervoor dat slechte lucht verdwijnt en frisse lucht binnenkomt (850 m3/uur). De bediening is gemakkelijk via een snelheidsregelbare knop op het dashboard.

Voordeel van dit systeem is dat je ook kunt ventileren terwijl de auto stil staat. Nadeel is dat het stroom vergt van de accu. Door een beveiliger te plaatsen kun je er voor zorgen dat de accu nooit te ver leeg getrokken wordt. Hierdoor kun je in ieder geval altijd starten.

Rijwind-aangedreven ventilatie

Deze ventilatie werkt mechanisch. Hierbij wordt tijdens het rijden de ventilatie aangedreven door de (rij)wind. Er is hierbij keuze uit twee soorten ventilatoren namelijk die met of zonder draaiende delen.

 

Met roterende delen 

Tijdens het rijden of als het waait zet de (rij)wind de rotor in beweging. Hierdoor wordt de lucht door de ventilator met eventueel lichte schadelijke gassen naar buiten getrokken.

Rijwindaangedreven ventilator op het dak waarbij tijdens het rijden of als het waait schadelijke gassen uit de laadruimte getrokken worden.

Voor de afvoer van zware gassen is hiernaast nog een bodemdoorvoer nodig. Hierin plaatsen we een RVS vloerrooster waardoor de gassen als het ware naar beneden vallen. Ook wordt er geforceerd gas weggezogen doordat tijdens het rijden onderdruk ontstaat. Uitleg over dit Venturi-principe vind je bij inbouwtips bedrijfsauto ventilatie. Het design van het ventilatierooster is dusdanig dat opspattend water niet naar binnen komt. Het vloerrooster is in twee maten leverbaar: Ø 83 en 135 mm.

Easy Aero: zonder roterende delen

Hierbij wordt de binnenlucht ververst door een unieke push en pullwerking binnen de zogenaamde Easy-Aero dakventilatie. De (rij)wind komt binnen en wervelt door de ventilator. Bijzonder bij deze ventilatoren is dat je zo niet alleen vocht, vieze geuren en warmte vanuit de bestelwagen via het dak afvoert. Door de speciale techniek  verdwijnen ook de zware gassen via het dak de bestelbus. Het is prettig dat er dus geen gat meer in de bodem nodig is om een vloerrooster te plaatsen. Easy-Aero dakventilatie is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: ABS kunststof in zwart en wit.

 

Voordelen op een rij:

  • Hogere capaciteit dan andere ventilatoren (70 m3/ uur)
  • Krachtige toevoer van frisse lucht en afvoer van slechte lucht
  • Afstelbare ventilatiekracht
  • Afsluitbaar afdekrooster
  • Geen bodemdoorvoer nodig; zware gassen verdwijnen door voldoende turbulentie ook via het dak
  • Sterk en schokbestendig; kan door de wasstraat
  • Geruisloos
  • Volledig recyclebaar
  • Modern design (kleur Ral 9010)
  • Geschikt voor alle type bedrijfswagens mits imperiaal minimaal 55 mm hoog is; past ook in voertuigen met een hemel

Vraag vrijblijvend informatie aan

14 + 10 =

Call Now Button