Het (laten) inbouwen van een omvormer is noodzakelijk als je 230 Volt (V) apparatuur in de bedrijfswagen wilt gebruiken. Hierbij leveren de accu of een reserveaccu 12V DC wat de omvormer vervolgens omzet in de juiste voltage: 230V AC. Daarbij hangt het van het benodigde vermogen af welk omvormer-systeem het meest geschikt is. In elk geval dient het een zuivere sinus omvormer te zijn zodat de steeds gevoeliger moderne elektronische apparaten – zoals laptop en acculader – heel blijven.

Verschillende zuivere sinus omvormers

Al onze sinus stabiele omvormer-systemen voldoen aan de NEN 1010 veiligheidsbepalingen. Dit betekent dat aan de uitgangszijde van de omvormer een isolatiebewakingstoestel komt, vooral indien men ook buiten de bedrijfswagen met de apparatuur werkt. Dit is belangrijk want een bedrijfswagen staat geïsoleerd op vier rubber banden waardoor een aardlekschakelaar niet werkt. Het rubber isoleert en daardoor is de bedrijfswagen niet geaard en kan eventuele elektrische lading niet wegvloeien.

Zou je geen isolatiebewaker hebben, dan kun je bij uitstappen uit de auto een schok krijgen met ernstige gevolgen. Dit omdat jij op dat moment verbinding met de aarde maakt en eventuele elektrische lading via jou naar de aarde vloeit. Dus zonder isolatiebewaker werkt de interne aardlekbeveiliging van elektrische apparaten niet en bestaat er kans op ongelukken. Je begrijpt dat een isolatiebewaker bij bedrijfsmatig gebruik volgens de NEN 1010 verstandig is bij mobiele werkplekken. Zodra het onveilig is, schakelt de stroomtoevoer automatisch uit.

Fijn is dat met de isolatiebewaker het installeren van een aardlekmodule niet meer nodig is voor een veilige werkplek. Standaard isolatiewachters zijn 16Amp afgezekerd en dus geschikt voor maximaal 3680W.

Drie verschillende omvormersystemen

Kleine omvormers tot 1200 watt

Deze kleine omvormers sluit je rechtstreeks op de startaccu aan. Dit kan omdat ze relatief weinig vermogen van de accu trekken waardoor deze niet snel leeg zal raken. Bovendien kan je op een aantal manieren voorkomen dat de startaccu te ver leeg raakt:

  1. Een bewaker tussenbouwen die de conditie van de accu meet
  2. De aansluiting loopt via het contact of een trillingssensor zodat de omvormer alleen werkt als de motor draait
  3. Een onderspanningsbeveiliging monteren

Middelgrote omvormers van 1200 tot 3000 watt

Deze middelgrote omvormers sluit je meestal niet direct op de startaccu aan omdat die te snel leeg zal raken. Om dit te voorkomen plaatsen we een tweede accu via een scheidingsrelais verbonden met de startaccu. Bij de moderne Euro 5 en 6 motoren is een aparte booster nodig als scheidingsrelais tussen beide accu’s. Het hele systeem monteren we met voldoende dikke kabels en bijbehorende sokken en zekeringen, isolatiebewaking en spatwaterdichte wandcontactdozen.

Middelgrote en zware omvormers 1200 tot 5000 watt

Hierbij gebruiken we de Clayton, een modern geïntegreerd all-in-one systeem. Hierin zit dus alles in één behuizing, te weten een tweede accu, de zekeringen, de booster, de relais, de veiligheden en een stopcontact. Dit geheel sluit je aan op de startaccu zodat laden alleen gebeurt als de bedrijfswagen op contact staat.

Dit systeem heeft moderne lithium accu’s. Voordeel hiervan is:

  • Lange levensduur
  • Veel vaker kunnen ontladen
  • Dieper kunnen ontladen
  • Sneller opladen
  • Veel lichter dan de conventionele loodaccu

Clayton all-in-one zuivere sinus omvormer

 

10 specifieke voordelen van de Clayton omvormer/lader zijn:

  1. Hoog piekvermogen tot 5000W
  2. Oplaadmogelijkheid via walspanning met 230V om thuis of tussendoor bij de klant op te laden
  3. Stand-alone mogelijkheid, eenvoudig uitneembaar en mee te nemen naar de plek van werkzaamheden
  4. Lichter in gewicht dan het uit losse onderdelen opgebouwde geheel
  5. Goedkoper dan het uit losse onderdelen opgebouwde geheel
  6. Ruimtebesparing doordat dit systeem compact is en ongeveer evenveel ruimte inneemt als alleen een losse loodaccu
  7. Isolatiebewaker en zekeringen zijn ingebouwd. Deze schakelen automatisch de stroom af bij gevaarlijke situaties
  8. Voorzien van ingebouwde lader waarmee je vanaf de startaccu laadt als het contact aan staat
  9. Handige bediening via een display waarop tevens veel info over de status van accu en gebruik
  10. Brandstof besparende omvormer

Zelf inbouwen zuivere sinus omvormer

Wil je zelf de omvormer inbouwen dan kun je op de onderstaande knop klikken. Hiermee ga je naar een specifiek blog dat uitlegt waar je in dat geval beter op kunt letten.

 

Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 13 september 2019 en werd op 29 maart 2020 geactualiseerd met nieuwe informatie over zuivere sinus omvormers.

Call Now Button